söndag 22 april 2012

Den här helgen har varit en riktig vilo-helg. Jag har tränat, sovit, lagat god mat och börjat läsa en bok. I går kväll gick vi och la oss 21.30. Jag önskar nästan att varje helg var såhär. 

Just nu sitter jag och pluggar och trots att det är hur intressant som helst är jag sjukt skoltrött just nu...och det har jag varit hela vårterminen om sanningen ska fram. Jag lite svårt att motivera mig själv att fortsätta plugga...varför ska jag ägna min fritid åt saker som i slutändan inte kommer ge så mycket tillbaks? Jag kommer inte att få särskilt mycket i lönetillägg för att jag har offrat de flesta kvällar och helger under 2 års tid... Jag önskar verkligen att arbetsgivare efterfrågade magisterexamen i större utsträckning och belönade det med ett rejält lönetillägg. 

Just lönen är jag väldigt bitter på just nu...jag kan knappt fatta att jag tjänar så lite som jag gör. Jag tjänade lika mycket när jag arbetade som undersköterska (med kvälls- och helgersättning). Jag älskar å andra sidan mitt jobb men lönen är trots allt jätteviktig! Alternativet är att byta jobb eller flytta till annan ort. Surt. 

Tillsvidare biter jag ihop och pluggar vidare...

4 kommentarer:

  1. Vafan, jag läser till audionom och nästan alla de som tar examen nu till våren har fått jobb med minst 25000 i ingångslön. I stockholm och nästan endast privata aktörer i och för sig, men ändå. Har en polare som känner en audionom som blivit erbjuden 28000. Pengarna finns i privata sektorn, vem fan vill jobba inom landstinget?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25000 är en bra ingångslön! Jag är så himla glad att nyexaminerade får hög lön för det kommer att driva upp lönen för oss andra också. Acceptera absolut inget lägre än 25000! Ja vem vill jobba i landstinget med så låga löner? Önskar bara att landstingen ville inse detta innan alla audionomer slutar. Jobb finns det med högre lön så man är en idiot som stannar...

      Radera
  2. Edit, nu vet jag inte hur mycket du tjänar eller hur länge du jobbat inom yrket, men 25000 i ingångslön och sen kanske 27-28000 efter några år är inte illa pinkat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade varit mer än nöjd om jag fått 25000 i ingångslön. Tyvärr ligger jag 3000kr under det idag. Har bara jobbat i 2 år i och för sig...

      Radera