måndag 7 mars 2011

Körkortet

Jag har fått brev från Transportstyrelsen idag. Den 19.e maj är det nämligen exakt 10 år sedan jag fick mitt körkort och det har nu blivit dags att byta ut det. 

Jag minns den där uppkörningsdagen som om det vore igår. Kugg-Börje var min kontrollant (han kallades så). Han var värst. Tjejen innan mig blev inte godkänt, och jag var så nervös att jag nästan skakade. Jag var nog mest nervös över att göra kontrollen av bilen, kolla halvljus och peka var olje-stickan sitter och det där. Jag hade tränat en gång och kunde ingenting om motorer. Jag gjorde några småfel, men jag klarade uppkörningen på första försöket och fått behålla körkortet under alla dessa år. 

Men det ska faktiskt bli skönt att få ett nytt körkort. Varje gång jag visar upp det för mina kompisar utbrister alla: "Åh vad ung du ser ut på bilden", vilket får mig att känna mig väldigt gammal. De där runda baby-kinderna är borta nu. Mitt nya körkort kommer att bli mitt vuxna körkort och jag ska ha det tills jag är 38 år. I 10 år till... Hoppas inte de åren går lika snabbt som de senaste...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar