måndag 22 april 2013

När är du lyckligast?

Har du funderat på vad som egentligen gör dig lycklig? För min del är jag som lyckligast när jag får umgås med Per...när vi sitter framför en lägereld med ett glas vin i handen och filosoferar om livet...eller när vi sitter på en parkbänk och äter en glass. Jag är också dom lyckligast när jag umgås med min familj och vänner.

Många gånger undrar jag om pengar skulle göra mig lyckligare, om personen som vann 265 miljoner på lotto i helgen, om han eller hon är lyckligare? Jag hade varit superlycklig om jag vunnit så mycket pengar - pengar är ju ett redskap som möjliggör att man kan göra det man vill; jobba mindre, köpa hus och bil... 265 miljoner kan ju å andra sidan göra att folk blir avundsjuka och inte vill vara vän med en - men det hade jag inte brytt mig om, då var det ju inga riktiga vänner och falska vänner vill väl ingen ha!

Just nu är jag så lycklig som jag kan va utifrån de förutsättningar jag har. Jag kommer att försöka förbättra förutsättningarna för min egen lycka och röja bort tids-tjuvar och negativ energi i min omgivning. Livet är kort och det är du och ingen annan som bär ansvaret för hur lycklig du är!

2 kommentarer:

  1. <3 åh vilket bra inlägg, det är så sant! Kram från linnéa

    SvaraRadera
  2. Bra tankar!
    Jag tror inte jag skulle vilja vinna 237 miljoner, eller jo klart jag skulle det, men jag tror inte att det är bra för själen! Jag skulle känna konstant oro över alla dessa pengar. Tror jag skulle kunna bli psykiskt sjuk av dom. Det är så mycket att det inte går att greppa. Skulle vara rädd att bli överfallen och utpressad på pengarna! Och så sant, hur kommer mina vänner och omgivningen att reagera?

    Jag känner mig oxå väldigt lycklig över livet med min familj och mina vänner, utan alla dessa pengar! Fast en vinst på 15 000:- skulle inte skada just nu då vi måste byta växellåda på bilen....sådana bekymmer behöver Norrköpingskillen aldrig ha något mera :P

    Det blev en lång kommentar...
    Kram
    Sofie

    SvaraRadera