tisdag 29 mars 2011

Äntligen agerar Sverige!

Sverige ska skicka styrkor till Libyen för att skydda civila. Är det rätt eller fel att skicka svenskar utomlands, som riskerar att dö i ett krig som inte angår oss, det har diskuterats i kvällens Aktuellt. Jag kan inte annat än tycka att det är väldigt bra att Sverige agerar. Jag vill såklart inte att svenskar ska dö i krig, men vi måste stå upp mot orättvisor i världen. Om Sverige hade styrts av en diktatur som använder vapen mot sitt eget folk, då hade jag hoppats på att omvärlden hjälpt till och inte passivt tittat på. Jag tycker att vi har ett ansvar mot vår omvärld för vi är en del av den. 

2 kommentarer:

  1. Ja det beror nog på hur man ska se på Sveriges agerande vad gäller konflikter utanför Sveriges gränser. Tidigare pratade man i termer som "för att behålla freden kring Sveriges närliggande gränser behöver vi agera för fred i omvärlden". Frågan är väl var den gränsen går antar jag... hur stor är sannolikheten att ett urartande krig i Libyen skulle föra sig närmare Sveriges gränser och på sikt kanske inleda ett krig i Sverige? Ja det skulle absolut kunna hända i ett "worst case scenario". Vi har ju tidigare skickat ner trupper till Afghanistan och längre ner i Afrika, Libyen är ju ändå lite närmare än så...

    Även jag kan tycka att det är bra att trupper skickas iväg, men då vill jag inte höra något gnäll om att svenska soldater dör i fält som det har gjorts tidigare. Politikerna tar ett ställningstagande där det är ok där svenska soldater går en död till mötes för det stora goda. Då vill jag inte se ÖB hålla en presskonferens för en stackars bortgången soldat, även om det är tragiskt att den soldaten dog i tjänsten.

    SvaraRadera
  2. Omvärlden kryper kanske och vi måste agera även om det inte är krig i norden. Jag tycker inte att vi kan vara rädda för att agera bara för att nån svensk kan dö och hoppas på att något annat land griper in istället. Tänk om alla länder tänkte som oss... Men om det var rätt beslut eller inte vet vi väl inte förrän efteråt antar jag...

    SvaraRadera