fredag 17 april 2015

Här ligger jag vaken mitt i natten och bloggar och lyssnar på när Viggo sover. Han har precis somnat om i sin säng efter att ha ätit och fått ny blöja. 

Inatt är andra natten som han sover i egen säng. Han har fram tills nu sovit mellan Per och mig i vår säng, och legat tätt tätt inpå mig. Vi hade egentligen tänkt vänta en månad med att låta honom sova i egen säng. Men natten till tisdags drömde Per mardröm och började sparka på mina smalben. Vi insåg då att det verkligen är säkrare att Viggo sover i egen säng. Det finns inte en chans att vi hade rullat över honom eller liknande, men vad man gör när man drömmer en mardröm kan vi inte kontrollera. 

Så igår var första nattningen i egen säng. Vi var beredda på skrik, vilket det också blev, men det gick ändå över förväntan! Han sov hela natten i sin säng och somnade om utan gråt eller skrik när jag matade honom på natten. Det var lite skrik ikväll också men det gick ändock lite bättre än föregående kväll. Nu somnade han om efter första matningen på 5 min utan gråt eller skrik. Jag blir riktigt stolt och glad över Viggo och oss att vi fixar detta så bra. 

Viggos säng står ca 1 m från min sida av sängen och jag kan därför inte se honom. Men vi har en babycam som övervakar Viggo och jag ligger i min säng och tittar på honom i min telefon. Jag behöver inte sätta mig upp i sängen om jag inte vill. Hönsmamma som jag är så vill jag se till att han somnar varje gång efter matning innan jag själv somnar om, så babycam är en fiffig lösning. 

Bild från Babycam

Viggo har somnat för länge sen så det är dags för mig också att blunda :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar