onsdag 13 oktober 2010

Lina Eriksson?


Jennie Emelia Christna Dahlström är mitt fullständiga namn. Jennie är mitt tilltalsnamn, men mina föräldrar var först inne på att döpa mig till Lina. Emelia är en gammaldags stavning av Emilia och det heter jag efter min gammelfarmor. Christina heter jag efter min mor. Dahlström är min mors efternamn. Mina föräldrar är gifta, dock gifte de sig 1989 när jag var 6 år gammal, och jag var redan döpt Dahlström. Mamma behöll dessutom sitt efternamn och pappa behöll sitt. Mamma har inga syskon, har en faster vars efternamn inte är Dahlström, så vi är de sista Dahlströmarna i släkten och förmodligen därför jag heter Dahlström. Min kusiner på pappas sida heter Eriksson, precis som pappa, så de sprider det efternamnet vidare. Men jag hade alltså lika gärna kunnat heta Lina Eriksson. Eller Lina Dahlström. Men Jennie Dahlström passar mig nog ändå bäst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar