torsdag 14 oktober 2010

Sunne




 

Sunne är en liten ort mitt i Värmland med några tusen invånare. Sunne är bland annat känd för att vara Selma Lagerlöfs hemort, skidanläggningen Ski Sunne, en vattenpark, raggare och vacker natur. Folk uppväxta i Sunne har en är en ganska uttalad dialekt så folk häromkring frågar mig ofta varifrån jag kommer. Förvånansvärt många vet var Sunne ligger, har varit där och tycker att det är en väldigt fin plats. Min dialekt är inte så uttalad värmländsk när jag befinner mig i Örebro (tycker jag i alla fall). En patient frågade mig om jag var värmlänning, och det bekräftade jag ju att jag var. "Men Fryksdaling är du i alla fall inte, för där har de en väldigt grov dialekt". En annan patient undrade å andra sidan om jag kommer ifrån Norge från början... Men hur som helst, värmländsk är jag och stolt över mitt ursprung och glad att jag alltid kan återvända till en väldigt vacker plats mitt i Värmland.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar