fredag 6 maj 2011


Jag har alltid blivit intalad att man aldrig ska ge pengar till folk som tigger, då stödjer man bara något form av missbruk. I Riga förstår man att missbruk kanske inte alltid är orsaken till att någon tigger... som den gamle mannen till exempel med ett ben i gatukorset, eller den gamla damen i tunneln. Jag vände faktiskt efter att ha sett den gamla damen och gick tillbaks för att ge henne pengar, men då var hon borta. Mannen med ett ben, han stod i gatukorsningen, mellan två körbanor och vi gick stressat förbi när trafikljuset slog över till grönt, precis som alla andra. De sa aldrig nåt, de sträckte bara fram hatten/muggen. Fattigdom är ett komplext problem. Jag vill gärna hjälpa till, men på rätt sätt, vad nu det innebär. Jag har ett fadderbarn i Filippinerna i alla fall. Månadsbidraget till den tjejen dämpar lite av det dåliga samvetet att jag inte är född fattig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar