tisdag 2 augusti 2011

Money money

Igår köpte jag en skvallertidning och gottade mig i lite skvaller för omväxlings skull. Minns ni Tori Spelling från Beverly Hills 90210? Hennes barndomshem såldes nyligen för ofantliga 1 miljard kronor och är därmed USA:s dyraste hus. Helt stört! Priset stör mig egentligen inte lika mycket som det faktum att huset består av 123 rum. Vem behöver så många rum? Den nya ägaren köpte enligt tidningen huset till sin 22-åriga dotter... Vilken störd värld vi lever i! De pengarna hade gjort bättre nytta i Afrika. 

1 miljard... för det kan man också få:

* 1 251 564 par Converse.

* 200 miljoner korv med bröd på IKEA.

357 143 månadshyror till min lägenhet (= 29 761 år om jag räknat rätt). 

 Kostnaden för 416 666 fadderbarn under 1 år.



...1 miljard är samtidigt bara 0,0025% av Ingvar Kamprads förmögenhet (på över 400 miljarder kronor)...






4 kommentarer:

  1. Bra och tänkvärt inlägg Jennie! Helt sjukt vilken orättvis värld vi lever, tänk så mycket bättre så många i tex Afrika skulle ha det för dom pengarna.

    SvaraRadera
  2. Jag vill ha ett större hus än så ju!

    SvaraRadera
  3. Tack Sofie :) Världens resurser är snedfördelade.

    Per - vi två lever ju som kungar på våra dryga 30 kvadratmeter. Trångt och primitivt, men allt man kan önska sig <3 vem behöver mer än så?

    SvaraRadera
  4. Med 123 rum får man skaffa sig walkietalkie och en karta så man hittar varandra :)

    SvaraRadera