tisdag 9 juni 2015

Hälsosammare liv

Det känns lite som att jag börjat ett hälsosammare liv nu...kanske är det på grund av mindre stress nu när man inte jobbar, men jag har påbörjat några nya vanor som jag hoppas ska bli permanenta.

*Frisk luft varje dag! Jag tränar knappt alls längre, men jag hoppas det är temporärt nu när det är svårt att komma ifrån med Viggo. Däremot promenerar vi mycket och jag försöker ta minst en promenad om dagen. Det blir några mil i veckan... Men att få frisk luft varje dag känns viktigare än att röra på sig faktiskt. Det piggar upp otroligt mycket!

*Ekologisk mat - vi försöker handla ekologiskt o den mån det går. Det är ju dyrare varor om man har ju inte direkt pengar i överflöd som föräldraledig. Men jag försöker prioritera ekologiska frukter och grönsaker i alla fall.

*Mer fisk och vegetariskt - jag hade en tanke om att bli vegetarian (plus fisk) helt, men jag gillar kött så det kändes inte som en hållbar förändring. Jag försöker däremot äta så mycket fisk och vegetariskt som jag bara kan, men lite kött då och då är nog också bara nyttigt.

*Dra ner på godis - orkar nog aldrig sluta äta godis även om jag ska göra ett gediget försök nu. Undantaget nu när det är sommar är glass! Och jag äter gärna hembakat. Det är inte sockret jag är rädd för, utan allt annat äckel som fabrikstillverkat godis består av. Drömmen är att när Viggo blir större och vill äta godis så ska vi tillverka vårt egna godis som daim osv.

*Eltandborste - vi ska inte glömma hur viktiga tänderna är för vår hälsa. Jag har kastat min vanliga tandborste och har äntligen kommit igång med tandtråd regelbundet.

*Hudvård - rengör och smörjer in ansiktet varje dag. Tidigare körde jag med tvål och vatten.

Små steg som sagt. Hoppas kunna börja styrketräna nu under sommaren och även köra igång med yoga.

Pepp pepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar