onsdag 24 juni 2015

Tankar om sundare livsstil

Jag har nu nått min målvikt och jag börjar känna mig fin igen! Nu ska kroppen bara bli stark igen, muskler och kondition existerar tyvärr inte just nu, men det kommer! Nu vill jag inte förstöra kroppen med att äta en massa skräp!

Jag är så motiverad att leva ett sundare och hälsosammare liv. Jag har pratat mycket med Linnea om detta och det känns som vi var ungefär samma filosofi. Jag vill äta mer ekologisk mat, äta mat fri från sötningsmedel och saker som jag inte ens vet vad det är. Jag har nu inlett ett par sockerfria veckor för att bli av med sockersuget. Jag kommer äta fruk under veckorna men inget godis med konstigt innehåll.

Syftet är inte att aldrig mer äta socker, det är inte sockret jag inte gillar utan allt annat äckel som godis innehåller och vad det gör med min kropp. Om jag ska äta godis kommer det vara mörk choklad, hemmagjorda efterrätter, hemmagjord glass osv.

Jag vill faktiskt helt sluta äta halvfabrikat och lära mig göra tex egna morotsbiffar och falafel. Jag vill också äta mera fisk och grönt. Fisken jag väljer ska inte vara rödlistad och inte packiterad i Kina. Jag lägger hellre några kronor extra och köper fisk hos fiskhandlaren i saluhallen. Jag vill ha en sundare livsstil som är bra både för mig och min miljö och för Viggo och mina barnbarn. Det kommer nog krävas lite mera jobb och pengar, men att tex göra glass eller morotsbiffar kan vara en rolig aktivitet för barn.

Jag har knappt druckit alkohol på över ett är och jag känner mer och mer att alkohol inte hör hemma i mitt liv och i min kropp. Ett litet glas vin till maten nån gång ibland är ju gudomligt gott, men det räcker med det. Jag kan vara social och glad utan alkohol och alkoholen har bara dåliga effekter på min kropp, så varför överkonsumera?

Jag följer yogagirl på instagram - inspirerande och klok tjej det där! Kolla in henne så kanske du liksom jag börjar fundera på ditt levende.

1 kommentar: