onsdag 17 augusti 2011

Tankar om hunger

Jag är hungrig! Jag väntar på att Per ska komma hem från jobbet så vi kan laga hamburgare. Jag har flera gånger öppnat kylen för att se om det kommit in nåt gott sen jag sist öppnade kylskåpsdörren. Eftersom jag väljer att vara hungrig ett tag till och vänta på den där maten som jag har lust att äta surfar jag runt på nätet och in på Kissies blogg (till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig läser nåt inlägg, bara tittar på bilder). Hon är smalare än en pinne, för hon har valt att inte äta alls. Sen slösurfar jag vidare in på Blondinbellas blogg. Hon har lagt ut bilder på nån flott restaurang hon nyss besökt. Sen hamnar jag på Aftonladets hemsida och ser en mager liten unge i Afrika som håller på att svälta ihjäl. Jag skäms genast över min egen valda hunger, tycker Kissie är ett pucko som inte äter när det finns mat att äta, och att Blondinbella är dum som väljer att köpa dyr mat bara för att hon kan. 

Så vad vill jag säga med det här då? Det är en paradox värld vi lever i helt enkelt. Var glad att du har mat på bordet, och istället för att köpa den där dyra oxfilén kanske vi ska nöja oss med fiskbullar och skänka mellanskillnaden till förmån för svältkatastrofens offer i Afrika. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar