tisdag 19 oktober 2010

Oskrivna regler i tvättstugan


När jag flyttade in i min lägenhet fick jag veta att man inte får boka upp sig på tvättider i tvättstugan på söndagar. Söndagar var en tvättfri dag och strecket över rutorna för söndagarna i månaden markerade att man inte fick boka upp sig. 

Men så för några veckor sedan började ett krig på bokningslistan i tvättstugan. Några skrev meddelanden som löd: "Varför får man inte boka in sig på söndagar?" och någon svarade: "Det får man!" och en annan det motsatta. Hyresvärden uppmärksammade detta och satte upp en lapp bredvid bokningsschemat där det stod att man visst fick lov att boka in tvättid på söndagar. Detta budskap gick inte in hos vissa så hyresvärden skickade efter en vecka ut lappar till samtliga hyresgäster där meddelandet upprepades.

Söndagarna är inte längre förkryssade i bokningsshemat och folk har börjat bokat in tvättider på söndagar. Men så fick jag se idag hur någon skrivit bredvid söndagsbokningarna: "Inte OK!".... 

Informella regler är väl för härliga, och tvättstugan är en helig plats för vissa människor och fy för dem som bryter mot de överenskomna reglerna. I-landsproblem på mycket hög nivå!  

2 kommentarer:

  1. Haha, jag bodde i ett sånt hus förut där hyresvärden var LITE gammalmodig...söndag var en ledig/helig dag och ingen fick tvätta på söndagar...suck och det fullbokat typ jämnt!!! :P

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte vem som inte tycker om att man tvättar på söndagar i det här huset. Tvättstugan ligger lite märkligt nog på vinden och under tvättstugorna ligger kontorslokaler, så ingen störs av tvättmaskinerna... Tack och lov att man "får" tvätta på söndagar nu, så att det finns lite mer lediga tider :P

    SvaraRadera