tisdag 21 juni 2011

När vänder det?


Idag är årets längsta dag, trots att det är så grått därute. Snart vänder det och blir mörkare tider igen. Men det råder delade meningar i mitt hushåll om det tar några dar innan det vänder mot mörkare tider. Jag har nämligen hört att det "står stilla" nu några dagar innan det vänder. Den andra halvan av mitt hushåll menar att det är omöjligt att längden på dagarna är lika långa i flera dar på rad, och menar att det vänder mot mörkare tider på en gång. Är det någon mer därute som hört att det står stilla nu några dar? Behöver stöd till min tes för att vinna striden... 

3 kommentarer:

  1. Kan det här kanske vara bevis för min tes:
    http://www.klart.se/v%C3%A4der-%C3%B6rebro.html
    titta på solens upp och nedgång... den rör sig...

    Behöver du mer bevis, här är lite länkar om vad som skulle kunna hända om jorden faktiskt stod still ett tag...
    http://starryskies.com/articles/2003/09/earth.rotation.html

    http://www.esri.com/news/arcuser/0610/nospin.html

    http://www.sentex.net/~tcc/joshua.htm

    SvaraRadera
  2. Om jag inte minns helt fel så snurrar jorden runt sin egen axel vilket gör att vi har dagar och nätter... står du på ekvatorn så snurrar den i otroliga farten 700km/h, står du däremot på syd eller nordpolen så snurrar den knappt överhuvudtaget. Det märker vi ju speciellt av sommar och vintertid här i Sverige och då speciellt uppe i norr när vi har midnattssol till exempel.

    Sen snurrar ju även jorden runt solen, vilket gör att vi har årstider, och det är helt hiskeliga siffror som den åker i, 72 000 km/h.

    Att jorden helt plötsligt skulle få för sig att stå stilla en dag eller två och bara lägga sig på latsidan för att njuta av det varma vädret verkar, med tanke på dessa fakta, inte så troligt kanske...

    men vad vet jag, det finns ju folk som påstår att surströmming är gott bland annat :)

    SvaraRadera
  3. Ok ok ok. Men man kanske upplever det som att det står stilla några dar nu eftersom jorden trots allt inte snurrar jättesnabbt.

    SvaraRadera